Pāriet uz galveno saturu
Ineses Mentorings
  • Par mani
  • Pakalpojumi
    • 1:1 Mentorings vadītājiem
    • Vadītāju atbalsta grupa
  • Atsauksmes
  • Veikals
  • Blogs
  • Atziņas
  • Kontakti

Ko darīt vadītājam, ja darbinieki pretojas pārmaiņām?

7. jūnijs, 2025 pl. 13:11, Nav komentāru

Ne visi pārmaiņas sagaida ar atplestām rokām. Dažkārt vadītājs nonāk situācijā, kurā daļa komandas darbinieku nevis vienkārši ir skeptiski, bet aktīvi pretojas – apstrīd lēmumus, komentē uzdevumus, un mēģina iesaistīties diskusijās, kurās vadība sagaida rīcību, nevis debatēšanu.

Kā vadītājam rīkoties, kad katrs solis uz priekšu tiek bremzēts no iekšpuses?


1. Izproti pretestības iemeslus

Pretestība nav vienkārši “slikta attieksme”. Tā bieži ir bailes – no nezināmā, no zaudējuma, no kontroles zaudēšanas. Pārmaiņas var draudēt cilvēka lomai, statusam vai komforta zonai. Ir svarīgi saprast, vai darbinieku bažas ir par drošību, kompetenci, slodzi vai nozīmi organizācijā.

❓ Uzsāc individuālas sarunas un pajautā: “Kas tevi šajās pārmaiņās uztrauc visvairāk?”

2. Nodrošini informācijas caurspīdīgumu

Skaidri, saprotami un regulāri komunicē pārmaiņu mērķi un ieguvumus. Neskaidrība vai sajūta, ka lēmumi tiek pieņemti “aiz muguras”, ir auglīga vide pretestībai. Pārmaiņas jāizskaidro kā risinājums konkrētai problēmai, nevis vienkārši “vadības kaprīze”.

🧭 Līderis nevar atbildēt uz visiem jautājumiem, bet viņš var nodrošināt skaidru virzienu.

3. Iesaisti, ne tikai informē

Ja cilvēkiem ir iespēja piedalīties risinājumu radīšanā, viņi jūtas vairāk līdzatbildīgi. Pat mazākas līdzdalības iespējas var mainīt noskaņojumu – no “pret” uz “mūsu”.

💡 Pajautā komandai: “Kā mēs varam šo ieviest tā, lai visiem būtu vieglāk?”

4. Nosaki robežas – kas ir diskusija un kas – lēmums

Ne visur vieta demokrātijai. Vadītājam jābūt skaidram: “Šeit mēs diskutējam. Šeit mēs rīkojamies.” Ja šīs robežas nav noteiktas, komanda zaudē skaidrību – un līderis autoritāti.

🔒 Lēmums ≠ viedokļu balsojums. Lēmums ir atbildība, kas vadītājam jāuzņemas.

5. Sakārto savas iekšējās robežas

Vadītājs, kurš jūtas apdraudēts no pretestības, var kļūt pārlieku pielāgojošs vai pārāk stingrs. Ir jāatgādina sev: pretestība ir daļa no vadības darba, nevis personīgs uzbrukums.

✋ Pretestība pret pārmaiņām nav pretestība pret tevi kā cilvēku.

6. Atpazīsti sabotāžu – un rīkojies

Ja kāds sistemātiski grauj komandas darbu, ignorē uzdevumus vai provocē citu neapmierinātību, tas vairs nav tikai “atšķirīgs viedoklis”. Tā ir destruktīva uzvedība, un vadītājam jābūt gatavam pieņemt nepopulārus, bet nepieciešamus lēmumus.

7. Atceries – pārmaiņas sākas ar tevi

Tu esi komandas noskaņojuma barometrs. Ja tu esi skaidrs, mierīgs un pārliecināts, arī citi jutīsies drošāk. Ja tu šaubies un maini kursu ik pēc divām dienām – arī viņi to darīs.

📌 Bet… vai ar to pietiek?

Pat vislabākajam vadītājam būs grūti panākt vienotību, ja uzņēmuma kultūra ir neskaidra vai pretrunīga.

Kultūra nosaka spēles noteikumus

Ja uzņēmums klusē, kad darbinieks sabotē vadītāja darbu, vai pieņem pretestību kā normu, jebkura vadītāja autoritāte tiek grauta. Tas nozīmē, ka vadītājs tiek atstāts viens ar sistēmu, kas viņu neatbalsta.

Vadītājs var darīt tikai tik daudz, cik sistēma viņam ļauj

Viņš var:

  • rīkot sarunas,

  • komunicēt mērķus,

  • iedvesmot komandu…

Bet, ja augstākā vadība ļauj “apiet” viņu, tiek uzklausītas sūdzības bez konteksta, vai viņa lēmumi tiek ignorēti vai apšaubīti, viņš nespēj veidot ilgtermiņa uzticēšanos komandā.

Sarkanajām līnijām jābūt noteiktām uzņēmuma līmenī

Tām jābūt vienkāršām un visiem zināmām:

  • Mēs cieņpilni komunicējam.

  • Mēs rīkojamies, kad lēmums ir pieņemts.

  • Mēs respektējam vadītājus, pat ja neesam ar viņiem vienisprātis.

Atbildība ir arī īpašnieka un valdes līmenī

Vadītājs var īstenot pārmaiņas tikai tad, ja viņš zina, ka vadība viņu atbalstīs arī grūtajos brīžos – nevis tikai tad, kad viss rit gludi. Pretējā gadījumā darbinieki iemācās: “Vadītāju var ignorēt. Vadītājs mainīsies. Īpašnieks klausīsies tikai mani.”

🧠 Kultūra nav tas, ko mēs rakstām, bet tas, ko mēs pieļaujam.

Noslēgumā:

Vadītāja spēks ir viņa skaidrībā, konsekvencē un drosmē vadīt.
Organizācijas spēks – tajā, vai šos principus atbalsta arī visa sistēma.

🧭 Ja šobrīd esi tādā situācijā kā vadītājs – tu neesi viens.
Es esmu šeit, lai palīdzētu tev saprast, ko darīt, kā sevi pasargāt un kā vadīt komandu arī tad, kad šķiet – viss ir pret tevi.

🔎 Apskati manus mentoringa piedāvājumus un praktiskos materiālus vietnē:
👉 www.inesesmentorings.lv



Nav komentāru

Komentēt







Jaunākie ieraksti

  • Vienas vienīgas sapulces, pa kuru laiku lai strādā???!!!
    7. jūn. 2025
  • Kad atskaites kļūst par nastu: kā līdzsvarot darba pārraudzību un darbinieku apmierinātību
    7. jūn. 2025
  • Kad visi runā, bet neviens neklausās: toksiska vide uzņēmumā
    7. jūn. 2025
  • Kā vadītājam pasargāt sevi emocionāli: nesadegt, nezaudēt sevi un nezaudēt komandu
    7. jūn. 2025
  • Ko darīt vadītājam, ja darbinieki pretojas pārmaiņām?
    7. jūn. 2025
  • Ko darīt, ja priekšnieks vai kolēģis uzvedas nejauki?
    9. apr. 2025
  • Pašrefleksija vadītājam: līderības spēks sākas klusumā ar sevi
    9. apr. 2025


Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.