Ko TU kā vadītājs drīksti pārstāt darīt – jau rīt
Ikdienas vadības darbā mēs bieži vien uzņemamies pārāk daudz – gan emocionāli, gan praktiski. Esam pieraduši domāt, ka labs vadītājs ir tas, kurš spēj visu paveikt, visiem izpatikt un nekad neparādīt vājības. Šī nostāja ir ne tikai neilgtspējīga, bet arī kaitē gan vadītājam, gan uzņēmumam kopumā. Šajā rakstā apskatīsim, kādus ieradumus un uzskatus TU kā vadītājs vari un drīksti pārstāt praktizēt jau rīt, lai uzlabotu gan savu, gan komandas darba efektivitāti.
Nav iespējams iepriecināt visus cilvēkus, un tas nav tavs uzdevums. Ne visi novērtēs tavu klātbūtni vai darbu, un tas ir pilnīgi normāli. Koncentrējies uz rezultātu, nevis uz popularitāti. Atceries, ka labam vadītājam jāpieņem arī grūti vai nepopulāri lēmumi, kas ne vienmēr izpelnīsies vispārēju atzinību.
Atsakies no vienpusējām attiecībām
Pārtrauc uzturēt profesionālās vai personīgās attiecības, kas balstās tikai uz tavu iniciatīvu. Ja tu pārstāsi rakstīt, zvanīt vai interesēties, un pretī nesaņemsi nekādu aktivitāti, iespējams, šīs attiecības nav bijušas abpusēji vērtīgas. Koncentrē savu enerģiju uz attiecībām, kas sniedz atbalstu un izaugsmi abām pusēm.
Pārstāj uzņemties atbildību par citu sajūtām
Tu neesi atbildīgs par citu cilvēku emocijām, motivāciju vai komforta līmeni. Tava enerģija nav bezgalīga. Protams, esi empātisks un atbalstošs, bet atceries, ka katrs darbinieks pats ir atbildīgs par savu motivāciju un emocionālo labsajūtu. Tava loma ir nodrošināt skaidru virzienu un atbalstu, nevis uzņemties citu emocionālo nastu.
Atmet pārcentību pierādīt savu vērtību
Pārtrauc pastāvīgi pierādīt savu vērtību, uzņemoties pārāk daudz darba ārpus savām tiešajām atbildībām. Tas noved pie izdegšanas un faktiski samazina tavu efektivitāti. Koncentrējies uz stratēģiski svarīgāko rezultātu sasniegšanu un deleģē uzdevumus, kas nav tavā tiešajā atbildībā.
Pārstāj uztraukties par kritiku
Vadītāja lomā tu vienmēr saņemsi kritiku – neatkarīgi no tā, cik labi tu strādā. Tas ir neizbēgami, ka tavs darbs un lēmumi tiks komentēti un vērtēti aiz muguras. Atbrīvojies no bailēm par to, ko citi par tevi domā, un koncentrējies uz savu vīziju un vērtībām. Konstruktīvu kritiku izmanto kā iespēju augt, bet ignorē nepamatotus pārmetumus.
Beidz apslāpēt savas vajadzības
Pārāk bieži vadītāji upurē savas vajadzības citu labā, aizmirstot, ka ilgtspējīgai līderībai nepieciešams līdzsvars. Iemācies noteikt robežas un aizstāvēt savas intereses. Atceries, ka rūpes par sevi nav egoistiskas, bet gan nepieciešams priekšnoteikums, lai tu varētu efektīvi rūpēties par citiem un savu uzņēmumu ilgtermiņā.
Pārtrauc atlikt lēmumus bailēs kļūdīties
Baidoties no kļūdām, daudzi vadītāji atliek svarīgu lēmumu pieņemšanu, kas rezultātā rada stagnāciju un neizlēmību uzņēmumā. Labāk ir pieņemt lēmumu un mācīties no tā sekām, nekā palikt neziņā. Kļūdas ir neizbēgama izaugsmes procesa daļa, un spēja ātri mācīties no tām ir vērtīgāka nekā ilūzija par perfektumu.
Katrs no šiem soļiem var šķist vienkāršs, bet to ieviešana praksē prasa apzinātu piepūli un pastāvīgu atgādināšanu sev. Sāc ar vienu vai diviem punktiem, kas tev šķiet vissvarīgākie, un pakāpeniski ievies pārējos. Labs vadītājs nav tas, kurš uzņemas visu, bet gan tas, kurš prot gudri izmantot savus resursus, tajā skaitā savu enerģiju un laiku.
Pārmaiņas sākas ar apzināšanos un turpinās ar darbību. Ko tu izvēlēsies pārstāt darīt jau rīt?