Pāriet uz galveno saturu
Ineses Mentorings
  • Par mani
  • Pakalpojumi
    • 1:1 Mentorings vadītājiem
    • Vadītāju atbalsta grupa
  • Atsauksmes
  • Veikals
  • Blogs
  • Atziņas
  • Kontakti

Vienas vienīgas sapulces, pa kuru laiku lai strādā???!!!

7. jūn. 2025, Nav komentāru

Tukša, moderna sapulču telpa ar baltiem logu žalūzijām, balto konferenču galdu un melniem biroja krēsliem – simbolizē pārsapulcētu darba vidi un neizmantoto darba laiku.Attālinātā darba realitāte ir skaudra – sapulces mēdz aizņemt lielāko daļu darba dienas, atstājot arvien mazāk laika pašam darbam. Šī problēma kļūst īpaši aktuāla lielās komandās, kur ir daudz darbinieku  ar dažādām lomām.

Lasīt tālāk »

Kad atskaites kļūst par nastu: kā līdzsvarot darba pārraudzību un darbinieku apmierinātību

7. jūn. 2025, Nav komentāru

Mūsdienu darba vidē aizvien biežāk saskaramies ar situāciju, kad darbinieki pauž neapmierinātību par pārmērīgu atskaišu un dokumentācijas daudzumu. Kaut arī atskaites ir nepieciešamas darba pārraudzībai un snieguma novērtēšanai, tās var kļūt par emocionālu slogu un pat veicināt darba efektivitātes samazināšanos.

Šajā ierakstā aplūkosim, kā vadītāji var atrisināt šo sarežģīto situāciju, saglabājot darba kvalitāti un vienlaikus uzlabojot darbinieku apmierinātību.

Lasīt tālāk »

Kad visi runā, bet neviens neklausās: toksiska vide uzņēmumā

7. jūn. 2025, Nav komentāru

Kad visi runā, bet neviens neklausās: toksiska vide uzņēmuma nodaļā

Šis dokuments analizē darba vides toksicitāti, kas izpaužas ne kā klusums, bet gluži pretēji - kā vide, kurā visi runā, bet neviens neuzņemas atbildību vai nesadarbojas. Aplūkosim šādas vides pazīmes, tās rašanās iemeslus un praktiskus risinājumus nodaļu vadītājiem, kuri saskaras ar horizontālo pretestību savās komandās.

Kā izskatās šāda vide?

Toksiska darba vide ne vienmēr izpaužas kā klusums un bailīgi darbinieki. Bieži tā izpaužas kā pārmērīga runāšana bez reālas produktivitātes. Ja esi nodaļas vadītājs, kurš ienācis komandā ar mērķi uzlabot procesus un stiprināt sadarbību, bet saskaries ar nemitīgu pretestību, iespējams, tu piedzīvo horizontālo pretestību.

Nemitīga apstrīdēšana

Katru jaunu ideju vai priekšlikumu kāds no "vecajiem" kolēģiem apstrīd, bieži vien bez konstruktīva alternatīva risinājuma piedāvājuma.

Sarkasms un ironija

Jaunas iniciatīvas tiek sagaidītas ar ciniskiem komentāriem vai ironiju, kas grauj pozitīvu darba atmosfēru un mazina kolēģu entuziasmu.

Neproduktīvas sapulces

Sanāksmes pārvēršas bezgalīgās diskusijās, kur katrs vēlas izteikties, bet neviens neklausās, un gala rezultātā netiek pieņemti konkrēti lēmumi.

Klusā sabotāža

Darbinieki šķietami piekrīt lēmumiem sapulcēs, bet praksē turpina darboties pēc vecajiem principiem, demonstrējot "mēs klausījāmies, bet nedarījām" attieksmi.

No malas šāda situācija var maldīgi izskatīties pēc aktīvas un iesaistītas komandas. Taču patiesībā tā ir vide, kurā ikviens jūtas "atbildīgs" par viedokļa izteikšanu, bet neviens neuzņemas atbildību par reālu darbu un rezultātiem. Šādā situācijā vadītājs bieži jūtas kā vienīgais, kurš cenšas virzīt procesus uz priekšu, saskaroties ar nepārtrauktu komandas pretestību.

Latvijas uzņēmumos šāda dinamika ir īpaši raksturīga vecākās paaudzes kolektīvos, kur darbinieki ir strādājuši ilgu laiku un izveidojuši savu "nerakstīto" kārtību, kā arī uzņēmumos, kur vadība ir bijusi nekonsistenta vai vāja. Šāda darba vide iznīcina produktivitāti un inovācijas tikpat efektīvi kā klusēšanas un baiļu kultūra.

No kurienes tas rodas?

Toksiskas darba vides, kurā visi runā, bet neviens neklausās, saknes meklējamas vairākos faktoros. Izpratne par šīs dinamikas cēloņiem ir pirmais solis tās pārvarēšanā.

Ilgstoša vadības trūkuma kultūra

Latvijas uzņēmumos bieži sastopama situācija, kad vairākus gadus nostrādājuši darbinieki ir pieraduši darboties bez skaidras vadības. Viņi ir izveidojuši savu neformālo hierarhiju un pieraduši būt paši sev priekšnieki. Jaunais vadītājs tiek uztverts kā drauds šai iekšējai kārtībai un sastopas ar pretestību, pat ja tā tiek pasniegta kā "viedokļu apmaiņa".

Iepriekšējās vilšanās un nedrošība

Daudzās Latvijas organizācijās darbinieki ir piedzīvojuši vairākas vadības maiņas vai reorganizācijas, kas nav sevi attaisnojušas. Rezultātā komanda ir kļuvusi skeptiska un nevēlas "iekrist vēlreiz". Katrs vadītāja solis tiek rūpīgi pārbaudīts un apšaubīts, kas izpaužas kā nemitīga oponēšana, nevis konstruktīva sadarbība.

Vadītāja pārāk piekāpīgs sākums

Bieži jaunie vadītāji, cenšoties "iekarot uzticēšanos", izvēlas pārāk demokrātisku vadības stilu sākumposmā. Viņi cenšas būt "viens no komandas", nevis skaidrs autoritātes nesējs. Šāda pieeja var radīt iespaidu, ka vadītāja lēmumi ir apspriežami un apstrīdami, nevis jāievēro kā norādījumi. Kad vēlāk vadītājs cenšas ieviest stingrāku kārtību, komanda to uztver kā negodīgu "spēles noteikumu" maiņu.

Uzņēmuma augstākās vadības klusēšana

Ja uzņēmuma augstākā vadība nesniedz skaidru atbalstu jaunajam nodaļas vadītājam vai pat ignorē problēmas, komanda sajūt varas vakuumu un piepilda to pati. Latvijas uzņēmumos šī problēma ir īpaši izteikta gadījumos, kad vidējā līmeņa vadītāji tiek atstāti "vieni cīņas laukā" bez skaidriem pilnvarojumiem vai augstākās vadības atbalsta. Rezultātā rodas situācija, kad darbinieki apšauba nodaļas vadītāja leģitimitāti un tiesības pieņemt lēmumus.

Neskaidri definētas lomas un atbildības ir vēl viens būtisks faktors, kas veicina šādu vidi. Ja darbinieki nezina, kur beidzas viņu atbildības robežas un sākas vadītāja kompetence, viņi jūtas tiesīgi iejaukties visos lēmumos. Šo situāciju saasina arī Latvijas darba kultūrā bieži sastopamā tendence izvairīties no tiešas konfrontācijas, tā vietā izvēloties pasīvo agresiju vai ironiju kā pretestības formu.

Ko var darīt vadītājs?

Sastopoties ar toksisku darba vidi, kur horizontālā pretestība ir kļuvusi par normu, vadītājam ir pieejami vairāki rīcības soļi. Lai efektīvi mainītu šādu dinamiku, nepieciešama konsekventa un pārdomāta pieeja.

Nosauc lietas vārdā

Atklāti atzīsti esošo situāciju komandai: "Mēs šobrīd esam kolektīvs, kurā pretestība dominē pār sadarbību. Mums kopīgi jāmaina šī dinamika." Latvijas darba kultūrā bieži izvairās no tiešas konfrontācijas, taču skaidra problēmas nosaukšana ir pirmais solis tās risināšanā.

Ievies skaidras robežas

Definē, kas ir konstruktīva atgriezeniskā saite un kas ir nemitīga apšaubīšana. Izveido skaidrus noteikumus par to, kādā veidā un kurā brīdī komandas locekļi var izteikt savas bažas vai priekšlikumus. Tas palīdzēs nodalīt sadarbību no destrukcijas.

Neskaidrojies par visu

Lēmumu skaidrošana ir svarīga, bet ne vienmēr nepieciešama. Vadītāja loma nav pārliecināt katru darbinieku par katra lēmuma pareizību. Daži lēmumi vienkārši jāpieņem un jāīsteno. Atceries, ka tu esi vadītājs, nevis debatētājs, un tava loma nav izpelnīties visu piekrišanu.

Stiprini profesionālos standartus

Ieviesi un konsekventi uzturi profesionālās komunikācijas un uzvedības standartus. Fokusējies uz darba mērķiem un rezultātiem, nevis personīgo ego. Latvijas kontekstā īpaši svarīgi ir izcelt, ka profesionāla komunikācija nenozīmē kritikas neesamību, bet gan tās konstruktīvu pasniegšanu.

Meklē atbalstu no uzņēmuma vadības

Ja saskaries ar ilgstošu un spēcīgu pretestību, pārliecinies, ka uzņēmuma augstākā vadība atbalsta tavas iniciatīvas. Ja cīņa notiek tikai tavā lauciņā, bet "augšā" klusē, pastāv risks, ka izdegsi viens pats un nespēsi mainīt situāciju.

Saproti savas ietekmes robežas

Ja uzņēmuma kultūra kopumā pieļauj un pat veicina destruktīvu komunikāciju, viens nodaļas vadītājs var būt bezspēcīgs to mainīt. Šādā gadījumā jāizvērtē, vai iespējams mainīt vidi, vai labāk meklēt citas karjeras iespējas.

Papildus minētajiem soļiem, būtiski ir arī identificēt un strādāt ar galvenajiem "pretestības līderiem" komandā. Bieži vien toksiskā vidē ir daži īpaši ietekmīgi darbinieki, kuri nosaka toni. Individuālas sarunas ar šiem cilvēkiem var palīdzēt saprast viņu motivāciju un, iespējams, pārvērst viņus no pretestības nesējiem par pārmaiņu atbalstītājiem.

Tāpat svarīgi ir apzināties, ka pārmaiņas nenotiks uzreiz. Ilgstoši pastāvējušas uzvedības modeļus nevar mainīt dažu nedēļu laikā. Konsekvence, pacietība un nelokāmība ir atslēgas vārdi, lai pakāpeniski transformētu toksisku vidi par produktīvu un atbalstošu darba kultūru.

Kad pretestība kļūst par normu

Uzņēmumā, kur horizontālā pretestība ir kļuvusi par ikdienu, rodas būtiski šķēršļi organizācijas attīstībai un darbinieku labsajūtai. Šādā vidē tiek ietekmēti gan indivīdi, gan uzņēmums kopumā.

Paaugstināts stresa līmenis

Vadītāji un darbinieki, kuri vēlas produktīvi strādāt, piedzīvo pastāvīgu emocionālo spriedzi, cenšoties pārvarēt nemitīgo pretestību

Laika un resursu izšķērdēšana

Bezgalīgas diskusijas un debates aizņem vērtīgu laiku, kas varētu tikt izmantots produktīvam darbam

Inovāciju trūkums

Jaunas idejas tiek apspiestas jau pirmsākumos, jo pastāv bailes no nemitīgas kritizēšanas un apšaubīšanas

Talantu zaudēšana

Profesionāļi, kuri vēlas strādāt konstruktīvā vidē, bieži izvēlas aiziet no uzņēmuma ar toksisku kultūru

Komanda, kas nemitīgi apstrīd vadību, nav "iesaistīta" vai "aktīva", kā to dažkārt maldīgi interpretē. Tā ir iesprūdusi aizsardzības pozīcijā, kur katra iniciatīva tiek uztverta kā drauds esošajai kārtībai. Šādā vidē darbinieki jūtas nedrošī par savu statusu un lomu, tāpēc cenšas saglabāt kontroli, pastāvīgi apšaubot un kritizējot vadītāja lēmumus.

Veselīga darba vide, pretēji toksiskai, balstās uz trim fundamentāliem principiem: uzticēšanos, atbildību un gatavību sadarboties. Uzticēšanās nozīmē, ka darbinieki tic vadītāja kompetencei un labajiem nodomiem. Atbildība izpaužas kā gatavība uzņemties savas darba funkcijas un rīkoties organizācijas labā. Savukārt gatavība sadarboties ietver spēju strādāt kopā, nevis nemitīgi oponēt.

Vadītājs nav ienaidnieks, bet gan komandas virzītājs. Tomēr viņam jābūt pietiekami skaidram un konsekventam, lai komanda to justu un respektētu.

Latvijas darba kultūrā bieži vērojama tendence izvairīties no konfrontācijas, vienlaikus izrādot pretestību netieši – caur ironiju, pasīvo agresiju vai klusēšanu sapulcēs, kam seko sūdzības "aiz muguras". Šādu uzvedību veicina arī mūsu vēsturiskā pieredze, kad autoritātēm bieži nevarēja uzticēties. Tādēļ vadītājiem Latvijā jābūt īpaši apzinīgiem par šiem kulturālajiem aspektiem, veidojot savas stratēģijas toksiskas vides pārvarēšanai.

Svarīgi apzināties, ka ne visi darbinieki, kuri izrāda pretestību, to dara ar ļaunprātīgu nolūku. Daži vienkārši nezina citus veidus, kā izpaust savas bažas vai idejas. Šādos gadījumos vadītāja uzdevums ir palīdzēt viņiem atrast konstruktīvākus veidus, kā piedalīties uzņēmuma dzīvē, neapdraudot produktivitāti un pozitīvu darba atmosfēru.

Kad visi runā, bet neviens neklausās: toksiska vide uzņēmuma nodaļā

Šis dokuments analizē darba vides toksicitāti, kas izpaužas ne kā klusums, bet gluži pretēji - kā vide, kurā visi runā, bet neviens neuzņemas atbildību vai nesadarbojas. Aplūkosim šādas vides pazīmes, tās rašanās iemeslus un praktiskus risinājumus nodaļu vadītājiem, kuri saskaras ar horizontālo pretestību savās komandās.

Kā izskatās šāda vide?

Toksiska darba vide ne vienmēr izpaužas kā klusums un bailīgi darbinieki. Bieži tā izpaužas kā pārmērīga runāšana bez reālas produktivitātes. Ja esi nodaļas vadītājs, kurš ienācis komandā ar mērķi uzlabot procesus un stiprināt sadarbību, bet saskaries ar nemitīgu pretestību, iespējams, tu piedzīvo horizontālo pretestību.

Nemitīga apstrīdēšana

Katru jaunu ideju vai priekšlikumu kāds no "vecajiem" kolēģiem apstrīd, bieži vien bez konstruktīva alternatīva risinājuma piedāvājuma.

Sarkasms un ironija

Jaunas iniciatīvas tiek sagaidītas ar ciniskiem komentāriem vai ironiju, kas grauj pozitīvu darba atmosfēru un mazina kolēģu entuziasmu.

Neproduktīvas sapulces

Sanāksmes pārvēršas bezgalīgās diskusijās, kur katrs vēlas izteikties, bet neviens neklausās, un gala rezultātā netiek pieņemti konkrēti lēmumi.

Klusā sabotāža

Darbinieki šķietami piekrīt lēmumiem sapulcēs, bet praksē turpina darboties pēc vecajiem principiem, demonstrējot "mēs klausījāmies, bet nedarījām" attieksmi.

No malas šāda situācija var maldīgi izskatīties pēc aktīvas un iesaistītas komandas. Taču patiesībā tā ir vide, kurā ikviens jūtas "atbildīgs" par viedokļa izteikšanu, bet neviens neuzņemas atbildību par reālu darbu un rezultātiem. Šādā situācijā vadītājs bieži jūtas kā vienīgais, kurš cenšas virzīt procesus uz priekšu, saskaroties ar nepārtrauktu komandas pretestību.

Latvijas uzņēmumos šāda dinamika ir īpaši raksturīga vecākās paaudzes kolektīvos, kur darbinieki ir strādājuši ilgu laiku un izveidojuši savu "nerakstīto" kārtību, kā arī uzņēmumos, kur vadība ir bijusi nekonsistenta vai vāja. Šāda darba vide iznīcina produktivitāti un inovācijas tikpat efektīvi kā klusēšanas un baiļu kultūra.

No kurienes tas rodas?

Toksiskas darba vides, kurā visi runā, bet neviens neklausās, saknes meklējamas vairākos faktoros. Izpratne par šīs dinamikas cēloņiem ir pirmais solis tās pārvarēšanā.

Ilgstoša vadības trūkuma kultūra

Latvijas uzņēmumos bieži sastopama situācija, kad vairākus gadus nostrādājuši darbinieki ir pieraduši darboties bez skaidras vadības. Viņi ir izveidojuši savu neformālo hierarhiju un pieraduši būt paši sev priekšnieki. Jaunais vadītājs tiek uztverts kā drauds šai iekšējai kārtībai un sastopas ar pretestību, pat ja tā tiek pasniegta kā "viedokļu apmaiņa".

Iepriekšējās vilšanās un nedrošība

Daudzās Latvijas organizācijās darbinieki ir piedzīvojuši vairākas vadības maiņas vai reorganizācijas, kas nav sevi attaisnojušas. Rezultātā komanda ir kļuvusi skeptiska un nevēlas "iekrist vēlreiz". Katrs vadītāja solis tiek rūpīgi pārbaudīts un apšaubīts, kas izpaužas kā nemitīga oponēšana, nevis konstruktīva sadarbība.

Vadītāja pārāk piekāpīgs sākums

Bieži jaunie vadītāji, cenšoties "iekarot uzticēšanos", izvēlas pārāk demokrātisku vadības stilu sākumposmā. Viņi cenšas būt "viens no komandas", nevis skaidrs autoritātes nesējs. Šāda pieeja var radīt iespaidu, ka vadītāja lēmumi ir apspriežami un apstrīdami, nevis jāievēro kā norādījumi. Kad vēlāk vadītājs cenšas ieviest stingrāku kārtību, komanda to uztver kā negodīgu "spēles noteikumu" maiņu.

Uzņēmuma augstākās vadības klusēšana

Ja uzņēmuma augstākā vadība nesniedz skaidru atbalstu jaunajam nodaļas vadītājam vai pat ignorē problēmas, komanda sajūt varas vakuumu un piepilda to pati. Latvijas uzņēmumos šī problēma ir īpaši izteikta gadījumos, kad vidējā līmeņa vadītāji tiek atstāti "vieni cīņas laukā" bez skaidriem pilnvarojumiem vai augstākās vadības atbalsta. Rezultātā rodas situācija, kad darbinieki apšauba nodaļas vadītāja leģitimitāti un tiesības pieņemt lēmumus.

Neskaidri definētas lomas un atbildības ir vēl viens būtisks faktors, kas veicina šādu vidi. Ja darbinieki nezina, kur beidzas viņu atbildības robežas un sākas vadītāja kompetence, viņi jūtas tiesīgi iejaukties visos lēmumos. Šo situāciju saasina arī Latvijas darba kultūrā bieži sastopamā tendence izvairīties no tiešas konfrontācijas, tā vietā izvēloties pasīvo agresiju vai ironiju kā pretestības formu.

Ko var darīt vadītājs?

Sastopoties ar toksisku darba vidi, kur horizontālā pretestība ir kļuvusi par normu, vadītājam ir pieejami vairāki rīcības soļi. Lai efektīvi mainītu šādu dinamiku, nepieciešama konsekventa un pārdomāta pieeja.

Nosauc lietas vārdā

Atklāti atzīsti esošo situāciju komandai: "Mēs šobrīd esam kolektīvs, kurā pretestība dominē pār sadarbību. Mums kopīgi jāmaina šī dinamika." Latvijas darba kultūrā bieži izvairās no tiešas konfrontācijas, taču skaidra problēmas nosaukšana ir pirmais solis tās risināšanā.

Ievies skaidras robežas

Definē, kas ir konstruktīva atgriezeniskā saite un kas ir nemitīga apšaubīšana. Izveido skaidrus noteikumus par to, kādā veidā un kurā brīdī komandas locekļi var izteikt savas bažas vai priekšlikumus. Tas palīdzēs nodalīt sadarbību no destrukcijas.

Neskaidrojies par visu

Lēmumu skaidrošana ir svarīga, bet ne vienmēr nepieciešama. Vadītāja loma nav pārliecināt katru darbinieku par katra lēmuma pareizību. Daži lēmumi vienkārši jāpieņem un jāīsteno. Atceries, ka tu esi vadītājs, nevis debatētājs, un tava loma nav izpelnīties visu piekrišanu.

Stiprini profesionālos standartus

Ieviesi un konsekventi uzturi profesionālās komunikācijas un uzvedības standartus. Fokusējies uz darba mērķiem un rezultātiem, nevis personīgo ego. Latvijas kontekstā īpaši svarīgi ir izcelt, ka profesionāla komunikācija nenozīmē kritikas neesamību, bet gan tās konstruktīvu pasniegšanu.

Meklē atbalstu no uzņēmuma vadības

Ja saskaries ar ilgstošu un spēcīgu pretestību, pārliecinies, ka uzņēmuma augstākā vadība atbalsta tavas iniciatīvas. Ja cīņa notiek tikai tavā lauciņā, bet "augšā" klusē, pastāv risks, ka izdegsi viens pats un nespēsi mainīt situāciju.

Saproti savas ietekmes robežas

Ja uzņēmuma kultūra kopumā pieļauj un pat veicina destruktīvu komunikāciju, viens nodaļas vadītājs var būt bezspēcīgs to mainīt. Šādā gadījumā jāizvērtē, vai iespējams mainīt vidi, vai labāk meklēt citas karjeras iespējas.

Papildus minētajiem soļiem, būtiski ir arī identificēt un strādāt ar galvenajiem "pretestības līderiem" komandā. Bieži vien toksiskā vidē ir daži īpaši ietekmīgi darbinieki, kuri nosaka toni. Individuālas sarunas ar šiem cilvēkiem var palīdzēt saprast viņu motivāciju un, iespējams, pārvērst viņus no pretestības nesējiem par pārmaiņu atbalstītājiem.

Tāpat svarīgi ir apzināties, ka pārmaiņas nenotiks uzreiz. Ilgstoši pastāvējušas uzvedības modeļus nevar mainīt dažu nedēļu laikā. Konsekvence, pacietība un nelokāmība ir atslēgas vārdi, lai pakāpeniski transformētu toksisku vidi par produktīvu un atbalstošu darba kultūru.

Kad pretestība kļūst par normu

Uzņēmumā, kur horizontālā pretestība ir kļuvusi par ikdienu, rodas būtiski šķēršļi organizācijas attīstībai un darbinieku labsajūtai. Šādā vidē tiek ietekmēti gan indivīdi, gan uzņēmums kopumā.

Paaugstināts stresa līmenis

Vadītāji un darbinieki, kuri vēlas produktīvi strādāt, piedzīvo pastāvīgu emocionālo spriedzi, cenšoties pārvarēt nemitīgo pretestību

Laika un resursu izšķērdēšana

Bezgalīgas diskusijas un debates aizņem vērtīgu laiku, kas varētu tikt izmantots produktīvam darbam

Inovāciju trūkums

Jaunas idejas tiek apspiestas jau pirmsākumos, jo pastāv bailes no nemitīgas kritizēšanas un apšaubīšanas

Talantu zaudēšana

Profesionāļi, kuri vēlas strādāt konstruktīvā vidē, bieži izvēlas aiziet no uzņēmuma ar toksisku kultūru

Komanda, kas nemitīgi apstrīd vadību, nav "iesaistīta" vai "aktīva", kā to dažkārt maldīgi interpretē. Tā ir iesprūdusi aizsardzības pozīcijā, kur katra iniciatīva tiek uztverta kā drauds esošajai kārtībai. Šādā vidē darbinieki jūtas nedrošī par savu statusu un lomu, tāpēc cenšas saglabāt kontroli, pastāvīgi apšaubot un kritizējot vadītāja lēmumus.

Veselīga darba vide, pretēji toksiskai, balstās uz trim fundamentāliem principiem: uzticēšanos, atbildību un gatavību sadarboties. Uzticēšanās nozīmē, ka darbinieki tic vadītāja kompetencei un labajiem nodomiem. Atbildība izpaužas kā gatavība uzņemties savas darba funkcijas un rīkoties organizācijas labā. Savukārt gatavība sadarboties ietver spēju strādāt kopā, nevis nemitīgi oponēt.

Vadītājs nav ienaidnieks, bet gan komandas virzītājs. Tomēr viņam jābūt pietiekami skaidram un konsekventam, lai komanda to justu un respektētu.

Latvijas darba kultūrā bieži vērojama tendence izvairīties no konfrontācijas, vienlaikus izrādot pretestību netieši – caur ironiju, pasīvo agresiju vai klusēšanu sapulcēs, kam seko sūdzības "aiz muguras". Šādu uzvedību veicina arī mūsu vēsturiskā pieredze, kad autoritātēm bieži nevarēja uzticēties. Tādēļ vadītājiem Latvijā jābūt īpaši apzinīgiem par šiem kulturālajiem aspektiem, veidojot savas stratēģijas toksiskas vides pārvarēšanai.

Svarīgi apzināties, ka ne visi darbinieki, kuri izrāda pretestību, to dara ar ļaunprātīgu nolūku. Daži vienkārši nezina citus veidus, kā izpaust savas bažas vai idejas. Šādos gadījumos vadītāja uzdevums ir palīdzēt viņiem atrast konstruktīvākus veidus, kā piedalīties uzņēmuma dzīvē, neapdraudot produktivitāti un pozitīvu darba atmosfēru.

Kad visi runā, bet neviens neklausās: toksiska vide uzņēmuma nodaļā

Šis dokuments analizē darba vides toksicitāti, kas izpaužas ne kā klusums, bet gluži pretēji - kā vide, kurā visi runā, bet neviens neuzņemas atbildību vai nesadarbojas. Aplūkosim šādas vides pazīmes, tās rašanās iemeslus un praktiskus risinājumus nodaļu vadītājiem, kuri saskaras ar horizontālo pretestību savās komandās.

Kā izskatās šāda vide?

Toksiska darba vide ne vienmēr izpaužas kā klusums un bailīgi darbinieki. Bieži tā izpaužas kā pārmērīga runāšana bez reālas produktivitātes. Ja esi nodaļas vadītājs, kurš ienācis komandā ar mērķi uzlabot procesus un stiprināt sadarbību, bet saskaries ar nemitīgu pretestību, iespējams, tu piedzīvo horizontālo pretestību.

Nemitīga apstrīdēšana

Katru jaunu ideju vai priekšlikumu kāds no "vecajiem" kolēģiem apstrīd, bieži vien bez konstruktīva alternatīva risinājuma piedāvājuma.

Sarkasms un ironija

Jaunas iniciatīvas tiek sagaidītas ar ciniskiem komentāriem vai ironiju, kas grauj pozitīvu darba atmosfēru un mazina kolēģu entuziasmu.

Neproduktīvas sapulces

Sanāksmes pārvēršas bezgalīgās diskusijās, kur katrs vēlas izteikties, bet neviens neklausās, un gala rezultātā netiek pieņemti konkrēti lēmumi.

Klusā sabotāža

Darbinieki šķietami piekrīt lēmumiem sapulcēs, bet praksē turpina darboties pēc vecajiem principiem, demonstrējot "mēs klausījāmies, bet nedarījām" attieksmi.

No malas šāda situācija var maldīgi izskatīties pēc aktīvas un iesaistītas komandas. Taču patiesībā tā ir vide, kurā ikviens jūtas "atbildīgs" par viedokļa izteikšanu, bet neviens neuzņemas atbildību par reālu darbu un rezultātiem. Šādā situācijā vadītājs bieži jūtas kā vienīgais, kurš cenšas virzīt procesus uz priekšu, saskaroties ar nepārtrauktu komandas pretestību.

Latvijas uzņēmumos šāda dinamika ir īpaši raksturīga vecākās paaudzes kolektīvos, kur darbinieki ir strādājuši ilgu laiku un izveidojuši savu "nerakstīto" kārtību, kā arī uzņēmumos, kur vadība ir bijusi nekonsistenta vai vāja. Šāda darba vide iznīcina produktivitāti un inovācijas tikpat efektīvi kā klusēšanas un baiļu kultūra.

No kurienes tas rodas?

Toksiskas darba vides, kurā visi runā, bet neviens neklausās, saknes meklējamas vairākos faktoros. Izpratne par šīs dinamikas cēloņiem ir pirmais solis tās pārvarēšanā.

Ilgstoša vadības trūkuma kultūra

Latvijas uzņēmumos bieži sastopama situācija, kad vairākus gadus nostrādājuši darbinieki ir pieraduši darboties bez skaidras vadības. Viņi ir izveidojuši savu neformālo hierarhiju un pieraduši būt paši sev priekšnieki. Jaunais vadītājs tiek uztverts kā drauds šai iekšējai kārtībai un sastopas ar pretestību, pat ja tā tiek pasniegta kā "viedokļu apmaiņa".

Iepriekšējās vilšanās un nedrošība

Daudzās Latvijas organizācijās darbinieki ir piedzīvojuši vairākas vadības maiņas vai reorganizācijas, kas nav sevi attaisnojušas. Rezultātā komanda ir kļuvusi skeptiska un nevēlas "iekrist vēlreiz". Katrs vadītāja solis tiek rūpīgi pārbaudīts un apšaubīts, kas izpaužas kā nemitīga oponēšana, nevis konstruktīva sadarbība.

Vadītāja pārāk piekāpīgs sākums

Bieži jaunie vadītāji, cenšoties "iekarot uzticēšanos", izvēlas pārāk demokrātisku vadības stilu sākumposmā. Viņi cenšas būt "viens no komandas", nevis skaidrs autoritātes nesējs. Šāda pieeja var radīt iespaidu, ka vadītāja lēmumi ir apspriežami un apstrīdami, nevis jāievēro kā norādījumi. Kad vēlāk vadītājs cenšas ieviest stingrāku kārtību, komanda to uztver kā negodīgu "spēles noteikumu" maiņu.

Uzņēmuma augstākās vadības klusēšana

Ja uzņēmuma augstākā vadība nesniedz skaidru atbalstu jaunajam nodaļas vadītājam vai pat ignorē problēmas, komanda sajūt varas vakuumu un piepilda to pati. Latvijas uzņēmumos šī problēma ir īpaši izteikta gadījumos, kad vidējā līmeņa vadītāji tiek atstāti "vieni cīņas laukā" bez skaidriem pilnvarojumiem vai augstākās vadības atbalsta. Rezultātā rodas situācija, kad darbinieki apšauba nodaļas vadītāja leģitimitāti un tiesības pieņemt lēmumus.

Neskaidri definētas lomas un atbildības ir vēl viens būtisks faktors, kas veicina šādu vidi. Ja darbinieki nezina, kur beidzas viņu atbildības robežas un sākas vadītāja kompetence, viņi jūtas tiesīgi iejaukties visos lēmumos. Šo situāciju saasina arī Latvijas darba kultūrā bieži sastopamā tendence izvairīties no tiešas konfrontācijas, tā vietā izvēloties pasīvo agresiju vai ironiju kā pretestības formu.

Ko var darīt vadītājs?

Sastopoties ar toksisku darba vidi, kur horizontālā pretestība ir kļuvusi par normu, vadītājam ir pieejami vairāki rīcības soļi. Lai efektīvi mainītu šādu dinamiku, nepieciešama konsekventa un pārdomāta pieeja.

Nosauc lietas vārdā

Atklāti atzīsti esošo situāciju komandai: "Mēs šobrīd esam kolektīvs, kurā pretestība dominē pār sadarbību. Mums kopīgi jāmaina šī dinamika." Latvijas darba kultūrā bieži izvairās no tiešas konfrontācijas, taču skaidra problēmas nosaukšana ir pirmais solis tās risināšanā.

Ievies skaidras robežas

Definē, kas ir konstruktīva atgriezeniskā saite un kas ir nemitīga apšaubīšana. Izveido skaidrus noteikumus par to, kādā veidā un kurā brīdī komandas locekļi var izteikt savas bažas vai priekšlikumus. Tas palīdzēs nodalīt sadarbību no destrukcijas.

Neskaidrojies par visu

Lēmumu skaidrošana ir svarīga, bet ne vienmēr nepieciešama. Vadītāja loma nav pārliecināt katru darbinieku par katra lēmuma pareizību. Daži lēmumi vienkārši jāpieņem un jāīsteno. Atceries, ka tu esi vadītājs, nevis debatētājs, un tava loma nav izpelnīties visu piekrišanu.

Stiprini profesionālos standartus

Ieviesi un konsekventi uzturi profesionālās komunikācijas un uzvedības standartus. Fokusējies uz darba mērķiem un rezultātiem, nevis personīgo ego. Latvijas kontekstā īpaši svarīgi ir izcelt, ka profesionāla komunikācija nenozīmē kritikas neesamību, bet gan tās konstruktīvu pasniegšanu.

Meklē atbalstu no uzņēmuma vadības

Ja saskaries ar ilgstošu un spēcīgu pretestību, pārliecinies, ka uzņēmuma augstākā vadība atbalsta tavas iniciatīvas. Ja cīņa notiek tikai tavā lauciņā, bet "augšā" klusē, pastāv risks, ka izdegsi viens pats un nespēsi mainīt situāciju.

Saproti savas ietekmes robežas

Ja uzņēmuma kultūra kopumā pieļauj un pat veicina destruktīvu komunikāciju, viens nodaļas vadītājs var būt bezspēcīgs to mainīt. Šādā gadījumā jāizvērtē, vai iespējams mainīt vidi, vai labāk meklēt citas karjeras iespējas.

Papildus minētajiem soļiem, būtiski ir arī identificēt un strādāt ar galvenajiem "pretestības līderiem" komandā. Bieži vien toksiskā vidē ir daži īpaši ietekmīgi darbinieki, kuri nosaka toni. Individuālas sarunas ar šiem cilvēkiem var palīdzēt saprast viņu motivāciju un, iespējams, pārvērst viņus no pretestības nesējiem par pārmaiņu atbalstītājiem.

Tāpat svarīgi ir apzināties, ka pārmaiņas nenotiks uzreiz. Ilgstoši pastāvējušas uzvedības modeļus nevar mainīt dažu nedēļu laikā. Konsekvence, pacietība un nelokāmība ir atslēgas vārdi, lai pakāpeniski transformētu toksisku vidi par produktīvu un atbalstošu darba kultūru.

Kad pretestība kļūst par normu

Uzņēmumā, kur horizontālā pretestība ir kļuvusi par ikdienu, rodas būtiski šķēršļi organizācijas attīstībai un darbinieku labsajūtai. Šādā vidē tiek ietekmēti gan indivīdi, gan uzņēmums kopumā.

Paaugstināts stresa līmenis

Vadītāji un darbinieki, kuri vēlas produktīvi strādāt, piedzīvo pastāvīgu emocionālo spriedzi, cenšoties pārvarēt nemitīgo pretestību

Laika un resursu izšķērdēšana

Bezgalīgas diskusijas un debates aizņem vērtīgu laiku, kas varētu tikt izmantots produktīvam darbam

Inovāciju trūkums

Jaunas idejas tiek apspiestas jau pirmsākumos, jo pastāv bailes no nemitīgas kritizēšanas un apšaubīšanas

Talantu zaudēšana

Profesionāļi, kuri vēlas strādāt konstruktīvā vidē, bieži izvēlas aiziet no uzņēmuma ar toksisku kultūru

Komanda, kas nemitīgi apstrīd vadību, nav "iesaistīta" vai "aktīva", kā to dažkārt maldīgi interpretē. Tā ir iesprūdusi aizsardzības pozīcijā, kur katra iniciatīva tiek uztverta kā drauds esošajai kārtībai. Šādā vidē darbinieki jūtas nedrošī par savu statusu un lomu, tāpēc cenšas saglabāt kontroli, pastāvīgi apšaubot un kritizējot vadītāja lēmumus.

Veselīga darba vide, pretēji toksiskai, balstās uz trim fundamentāliem principiem: uzticēšanos, atbildību un gatavību sadarboties. Uzticēšanās nozīmē, ka darbinieki tic vadītāja kompetencei un labajiem nodomiem. Atbildība izpaužas kā gatavība uzņemties savas darba funkcijas un rīkoties organizācijas labā. Savukārt gatavība sadarboties ietver spēju strādāt kopā, nevis nemitīgi oponēt.

Vadītājs nav ienaidnieks, bet gan komandas virzītājs. Tomēr viņam jābūt pietiekami skaidram un konsekventam, lai komanda to justu un respektētu.

Latvijas darba kultūrā bieži vērojama tendence izvairīties no konfrontācijas, vienlaikus izrādot pretestību netieši – caur ironiju, pasīvo agresiju vai klusēšanu sapulcēs, kam seko sūdzības "aiz muguras". Šādu uzvedību veicina arī mūsu vēsturiskā pieredze, kad autoritātēm bieži nevarēja uzticēties. Tādēļ vadītājiem Latvijā jābūt īpaši apzinīgiem par šiem kulturālajiem aspektiem, veidojot savas stratēģijas toksiskas vides pārvarēšanai.

Svarīgi apzināties, ka ne visi darbinieki, kuri izrāda pretestību, to dara ar ļaunprātīgu nolūku. Daži vienkārši nezina citus veidus, kā izpaust savas bažas vai idejas. Šādos gadījumos vadītāja uzdevums ir palīdzēt viņiem atrast konstruktīvākus veidus, kā piedalīties uzņēmuma dzīvē, neapdraudot produktivitāti un pozitīvu darba atmosfēru.

Kad visi runā, bet neviens neklausās: toksiska vide uzņēmuma nodaļā

Šis dokuments analizē darba vides toksicitāti, kas izpaužas ne kā klusums, bet gluži pretēji - kā vide, kurā visi runā, bet neviens neuzņemas atbildību vai nesadarbojas. Aplūkosim šādas vides pazīmes, tās rašanās iemeslus un praktiskus risinājumus nodaļu vadītājiem, kuri saskaras ar horizontālo pretestību savās komandās.

Kā izskatās šāda vide?

Toksiska darba vide ne vienmēr izpaužas kā klusums un bailīgi darbinieki. Bieži tā izpaužas kā pārmērīga runāšana bez reālas produktivitātes. Ja esi nodaļas vadītājs, kurš ienācis komandā ar mērķi uzlabot procesus un stiprināt sadarbību, bet saskaries ar nemitīgu pretestību, iespējams, tu piedzīvo horizontālo pretestību.

Nemitīga apstrīdēšana

Katru jaunu ideju vai priekšlikumu kāds no "vecajiem" kolēģiem apstrīd, bieži vien bez konstruktīva alternatīva risinājuma piedāvājuma.

Sarkasms un ironija

Jaunas iniciatīvas tiek sagaidītas ar ciniskiem komentāriem vai ironiju, kas grauj pozitīvu darba atmosfēru un mazina kolēģu entuziasmu.

Neproduktīvas sapulces

Sanāksmes pārvēršas bezgalīgās diskusijās, kur katrs vēlas izteikties, bet neviens neklausās, un gala rezultātā netiek pieņemti konkrēti lēmumi.

Klusā sabotāža

Darbinieki šķietami piekrīt lēmumiem sapulcēs, bet praksē turpina darboties pēc vecajiem principiem, demonstrējot "mēs klausījāmies, bet nedarījām" attieksmi.

No malas šāda situācija var maldīgi izskatīties pēc aktīvas un iesaistītas komandas. Taču patiesībā tā ir vide, kurā ikviens jūtas "atbildīgs" par viedokļa izteikšanu, bet neviens neuzņemas atbildību par reālu darbu un rezultātiem. Šādā situācijā vadītājs bieži jūtas kā vienīgais, kurš cenšas virzīt procesus uz priekšu, saskaroties ar nepārtrauktu komandas pretestību.

Latvijas uzņēmumos šāda dinamika ir īpaši raksturīga vecākās paaudzes kolektīvos, kur darbinieki ir strādājuši ilgu laiku un izveidojuši savu "nerakstīto" kārtību, kā arī uzņēmumos, kur vadība ir bijusi nekonsistenta vai vāja. Šāda darba vide iznīcina produktivitāti un inovācijas tikpat efektīvi kā klusēšanas un baiļu kultūra.

No kurienes tas rodas?

Toksiskas darba vides, kurā visi runā, bet neviens neklausās, saknes meklējamas vairākos faktoros. Izpratne par šīs dinamikas cēloņiem ir pirmais solis tās pārvarēšanā.

Ilgstoša vadības trūkuma kultūra

Latvijas uzņēmumos bieži sastopama situācija, kad vairākus gadus nostrādājuši darbinieki ir pieraduši darboties bez skaidras vadības. Viņi ir izveidojuši savu neformālo hierarhiju un pieraduši būt paši sev priekšnieki. Jaunais vadītājs tiek uztverts kā drauds šai iekšējai kārtībai un sastopas ar pretestību, pat ja tā tiek pasniegta kā "viedokļu apmaiņa".

Iepriekšējās vilšanās un nedrošība

Daudzās Latvijas organizācijās darbinieki ir piedzīvojuši vairākas vadības maiņas vai reorganizācijas, kas nav sevi attaisnojušas. Rezultātā komanda ir kļuvusi skeptiska un nevēlas "iekrist vēlreiz". Katrs vadītāja solis tiek rūpīgi pārbaudīts un apšaubīts, kas izpaužas kā nemitīga oponēšana, nevis konstruktīva sadarbība.

Vadītāja pārāk piekāpīgs sākums

Bieži jaunie vadītāji, cenšoties "iekarot uzticēšanos", izvēlas pārāk demokrātisku vadības stilu sākumposmā. Viņi cenšas būt "viens no komandas", nevis skaidrs autoritātes nesējs. Šāda pieeja var radīt iespaidu, ka vadītāja lēmumi ir apspriežami un apstrīdami, nevis jāievēro kā norādījumi. Kad vēlāk vadītājs cenšas ieviest stingrāku kārtību, komanda to uztver kā negodīgu "spēles noteikumu" maiņu.

Uzņēmuma augstākās vadības klusēšana

Ja uzņēmuma augstākā vadība nesniedz skaidru atbalstu jaunajam nodaļas vadītājam vai pat ignorē problēmas, komanda sajūt varas vakuumu un piepilda to pati. Latvijas uzņēmumos šī problēma ir īpaši izteikta gadījumos, kad vidējā līmeņa vadītāji tiek atstāti "vieni cīņas laukā" bez skaidriem pilnvarojumiem vai augstākās vadības atbalsta. Rezultātā rodas situācija, kad darbinieki apšauba nodaļas vadītāja leģitimitāti un tiesības pieņemt lēmumus.

Neskaidri definētas lomas un atbildības ir vēl viens būtisks faktors, kas veicina šādu vidi. Ja darbinieki nezina, kur beidzas viņu atbildības robežas un sākas vadītāja kompetence, viņi jūtas tiesīgi iejaukties visos lēmumos. Šo situāciju saasina arī Latvijas darba kultūrā bieži sastopamā tendence izvairīties no tiešas konfrontācijas, tā vietā izvēloties pasīvo agresiju vai ironiju kā pretestības formu.

Ko var darīt vadītājs?

Sastopoties ar toksisku darba vidi, kur horizontālā pretestība ir kļuvusi par normu, vadītājam ir pieejami vairāki rīcības soļi. Lai efektīvi mainītu šādu dinamiku, nepieciešama konsekventa un pārdomāta pieeja.

Nosauc lietas vārdā

Atklāti atzīsti esošo situāciju komandai: "Mēs šobrīd esam kolektīvs, kurā pretestība dominē pār sadarbību. Mums kopīgi jāmaina šī dinamika." Latvijas darba kultūrā bieži izvairās no tiešas konfrontācijas, taču skaidra problēmas nosaukšana ir pirmais solis tās risināšanā.

Ievies skaidras robežas

Definē, kas ir konstruktīva atgriezeniskā saite un kas ir nemitīga apšaubīšana. Izveido skaidrus noteikumus par to, kādā veidā un kurā brīdī komandas locekļi var izteikt savas bažas vai priekšlikumus. Tas palīdzēs nodalīt sadarbību no destrukcijas.

Neskaidrojies par visu

Lēmumu skaidrošana ir svarīga, bet ne vienmēr nepieciešama. Vadītāja loma nav pārliecināt katru darbinieku par katra lēmuma pareizību. Daži lēmumi vienkārši jāpieņem un jāīsteno. Atceries, ka tu esi vadītājs, nevis debatētājs, un tava loma nav izpelnīties visu piekrišanu.

Stiprini profesionālos standartus

Ieviesi un konsekventi uzturi profesionālās komunikācijas un uzvedības standartus. Fokusējies uz darba mērķiem un rezultātiem, nevis personīgo ego. Latvijas kontekstā īpaši svarīgi ir izcelt, ka profesionāla komunikācija nenozīmē kritikas neesamību, bet gan tās konstruktīvu pasniegšanu.

Meklē atbalstu no uzņēmuma vadības

Ja saskaries ar ilgstošu un spēcīgu pretestību, pārliecinies, ka uzņēmuma augstākā vadība atbalsta tavas iniciatīvas. Ja cīņa notiek tikai tavā lauciņā, bet "augšā" klusē, pastāv risks, ka izdegsi viens pats un nespēsi mainīt situāciju.

Saproti savas ietekmes robežas

Ja uzņēmuma kultūra kopumā pieļauj un pat veicina destruktīvu komunikāciju, viens nodaļas vadītājs var būt bezspēcīgs to mainīt. Šādā gadījumā jāizvērtē, vai iespējams mainīt vidi, vai labāk meklēt citas karjeras iespējas.

Papildus minētajiem soļiem, būtiski ir arī identificēt un strādāt ar galvenajiem "pretestības līderiem" komandā. Bieži vien toksiskā vidē ir daži īpaši ietekmīgi darbinieki, kuri nosaka toni. Individuālas sarunas ar šiem cilvēkiem var palīdzēt saprast viņu motivāciju un, iespējams, pārvērst viņus no pretestības nesējiem par pārmaiņu atbalstītājiem.

Tāpat svarīgi ir apzināties, ka pārmaiņas nenotiks uzreiz. Ilgstoši pastāvējušas uzvedības modeļus nevar mainīt dažu nedēļu laikā. Konsekvence, pacietība un nelokāmība ir atslēgas vārdi, lai pakāpeniski transformētu toksisku vidi par produktīvu un atbalstošu darba kultūru.

Kad pretestība kļūst par normu

Uzņēmumā, kur horizontālā pretestība ir kļuvusi par ikdienu, rodas būtiski šķēršļi organizācijas attīstībai un darbinieku labsajūtai. Šādā vidē tiek ietekmēti gan indivīdi, gan uzņēmums kopumā.

Paaugstināts stresa līmenis

Vadītāji un darbinieki, kuri vēlas produktīvi strādāt, piedzīvo pastāvīgu emocionālo spriedzi, cenšoties pārvarēt nemitīgo pretestību

Laika un resursu izšķērdēšana

Bezgalīgas diskusijas un debates aizņem vērtīgu laiku, kas varētu tikt izmantots produktīvam darbam

Inovāciju trūkums

Jaunas idejas tiek apspiestas jau pirmsākumos, jo pastāv bailes no nemitīgas kritizēšanas un apšaubīšanas

Talantu zaudēšana

Profesionāļi, kuri vēlas strādāt konstruktīvā vidē, bieži izvēlas aiziet no uzņēmuma ar toksisku kultūru

Komanda, kas nemitīgi apstrīd vadību, nav "iesaistīta" vai "aktīva", kā to dažkārt maldīgi interpretē. Tā ir iesprūdusi aizsardzības pozīcijā, kur katra iniciatīva tiek uztverta kā drauds esošajai kārtībai. Šādā vidē darbinieki jūtas nedrošī par savu statusu un lomu, tāpēc cenšas saglabāt kontroli, pastāvīgi apšaubot un kritizējot vadītāja lēmumus.

Veselīga darba vide, pretēji toksiskai, balstās uz trim fundamentāliem principiem: uzticēšanos, atbildību un gatavību sadarboties. Uzticēšanās nozīmē, ka darbinieki tic vadītāja kompetencei un labajiem nodomiem. Atbildība izpaužas kā gatavība uzņemties savas darba funkcijas un rīkoties organizācijas labā. Savukārt gatavība sadarboties ietver spēju strādāt kopā, nevis nemitīgi oponēt.

Vadītājs nav ienaidnieks, bet gan komandas virzītājs. Tomēr viņam jābūt pietiekami skaidram un konsekventam, lai komanda to justu un respektētu.

Latvijas darba kultūrā bieži vērojama tendence izvairīties no konfrontācijas, vienlaikus izrādot pretestību netieši – caur ironiju, pasīvo agresiju vai klusēšanu sapulcēs, kam seko sūdzības "aiz muguras". Šādu uzvedību veicina arī mūsu vēsturiskā pieredze, kad autoritātēm bieži nevarēja uzticēties. Tādēļ vadītājiem Latvijā jābūt īpaši apzinīgiem par šiem kulturālajiem aspektiem, veidojot savas stratēģijas toksiskas vides pārvarēšanai.

Svarīgi apzināties, ka ne visi darbinieki, kuri izrāda pretestību, to dara ar ļaunprātīgu nolūku. Daži vienkārši nezina citus veidus, kā izpaust savas bažas vai idejas. Šādos gadījumos vadītāja uzdevums ir palīdzēt viņiem atrast konstruktīvākus veidus, kā piedalīties uzņēmuma dzīvē, neapdraudot produktivitāti un pozitīvu darba atmosfēru.

Kad visi runā, bet neviens neklausās: toksiska vide uzņēmuma nodaļā

Šis dokuments analizē darba vides toksicitāti, kas izpaužas ne kā klusums, bet gluži pretēji - kā vide, kurā visi runā, bet neviens neuzņemas atbildību vai nesadarbojas. Aplūkosim šādas vides pazīmes, tās rašanās iemeslus un praktiskus risinājumus nodaļu vadītājiem, kuri saskaras ar horizontālo pretestību savās komandās.

Kā izskatās šāda vide?

Toksiska darba vide ne vienmēr izpaužas kā klusums un bailīgi darbinieki. Bieži tā izpaužas kā pārmērīga runāšana bez reālas produktivitātes. Ja esi nodaļas vadītājs, kurš ienācis komandā ar mērķi uzlabot procesus un stiprināt sadarbību, bet saskaries ar nemitīgu pretestību, iespējams, tu piedzīvo horizontālo pretestību.

Nemitīga apstrīdēšana

Katru jaunu ideju vai priekšlikumu kāds no "vecajiem" kolēģiem apstrīd, bieži vien bez konstruktīva alternatīva risinājuma piedāvājuma.

Sarkasms un ironija

Jaunas iniciatīvas tiek sagaidītas ar ciniskiem komentāriem vai ironiju, kas grauj pozitīvu darba atmosfēru un mazina kolēģu entuziasmu.

Neproduktīvas sapulces

Sanāksmes pārvēršas bezgalīgās diskusijās, kur katrs vēlas izteikties, bet neviens neklausās, un gala rezultātā netiek pieņemti konkrēti lēmumi.

Klusā sabotāža

Darbinieki šķietami piekrīt lēmumiem sapulcēs, bet praksē turpina darboties pēc vecajiem principiem, demonstrējot "mēs klausījāmies, bet nedarījām" attieksmi.

No malas šāda situācija var maldīgi izskatīties pēc aktīvas un iesaistītas komandas. Taču patiesībā tā ir vide, kurā ikviens jūtas "atbildīgs" par viedokļa izteikšanu, bet neviens neuzņemas atbildību par reālu darbu un rezultātiem. Šādā situācijā vadītājs bieži jūtas kā vienīgais, kurš cenšas virzīt procesus uz priekšu, saskaroties ar nepārtrauktu komandas pretestību.

Latvijas uzņēmumos šāda dinamika ir īpaši raksturīga vecākās paaudzes kolektīvos, kur darbinieki ir strādājuši ilgu laiku un izveidojuši savu "nerakstīto" kārtību, kā arī uzņēmumos, kur vadība ir bijusi nekonsistenta vai vāja. Šāda darba vide iznīcina produktivitāti un inovācijas tikpat efektīvi kā klusēšanas un baiļu kultūra.

No kurienes tas rodas?

Toksiskas darba vides, kurā visi runā, bet neviens neklausās, saknes meklējamas vairākos faktoros. Izpratne par šīs dinamikas cēloņiem ir pirmais solis tās pārvarēšanā.

Ilgstoša vadības trūkuma kultūra

Latvijas uzņēmumos bieži sastopama situācija, kad vairākus gadus nostrādājuši darbinieki ir pieraduši darboties bez skaidras vadības. Viņi ir izveidojuši savu neformālo hierarhiju un pieraduši būt paši sev priekšnieki. Jaunais vadītājs tiek uztverts kā drauds šai iekšējai kārtībai un sastopas ar pretestību, pat ja tā tiek pasniegta kā "viedokļu apmaiņa".

Iepriekšējās vilšanās un nedrošība

Daudzās Latvijas organizācijās darbinieki ir piedzīvojuši vairākas vadības maiņas vai reorganizācijas, kas nav sevi attaisnojušas. Rezultātā komanda ir kļuvusi skeptiska un nevēlas "iekrist vēlreiz". Katrs vadītāja solis tiek rūpīgi pārbaudīts un apšaubīts, kas izpaužas kā nemitīga oponēšana, nevis konstruktīva sadarbība.

Vadītāja pārāk piekāpīgs sākums

Bieži jaunie vadītāji, cenšoties "iekarot uzticēšanos", izvēlas pārāk demokrātisku vadības stilu sākumposmā. Viņi cenšas būt "viens no komandas", nevis skaidrs autoritātes nesējs. Šāda pieeja var radīt iespaidu, ka vadītāja lēmumi ir apspriežami un apstrīdami, nevis jāievēro kā norādījumi. Kad vēlāk vadītājs cenšas ieviest stingrāku kārtību, komanda to uztver kā negodīgu "spēles noteikumu" maiņu.

Uzņēmuma augstākās vadības klusēšana

Ja uzņēmuma augstākā vadība nesniedz skaidru atbalstu jaunajam nodaļas vadītājam vai pat ignorē problēmas, komanda sajūt varas vakuumu un piepilda to pati. Latvijas uzņēmumos šī problēma ir īpaši izteikta gadījumos, kad vidējā līmeņa vadītāji tiek atstāti "vieni cīņas laukā" bez skaidriem pilnvarojumiem vai augstākās vadības atbalsta. Rezultātā rodas situācija, kad darbinieki apšauba nodaļas vadītāja leģitimitāti un tiesības pieņemt lēmumus.

Neskaidri definētas lomas un atbildības ir vēl viens būtisks faktors, kas veicina šādu vidi. Ja darbinieki nezina, kur beidzas viņu atbildības robežas un sākas vadītāja kompetence, viņi jūtas tiesīgi iejaukties visos lēmumos. Šo situāciju saasina arī Latvijas darba kultūrā bieži sastopamā tendence izvairīties no tiešas konfrontācijas, tā vietā izvēloties pasīvo agresiju vai ironiju kā pretestības formu.

Ko var darīt vadītājs?

Sastopoties ar toksisku darba vidi, kur horizontālā pretestība ir kļuvusi par normu, vadītājam ir pieejami vairāki rīcības soļi. Lai efektīvi mainītu šādu dinamiku, nepieciešama konsekventa un pārdomāta pieeja.

Nosauc lietas vārdā

Atklāti atzīsti esošo situāciju komandai: "Mēs šobrīd esam kolektīvs, kurā pretestība dominē pār sadarbību. Mums kopīgi jāmaina šī dinamika." Latvijas darba kultūrā bieži izvairās no tiešas konfrontācijas, taču skaidra problēmas nosaukšana ir pirmais solis tās risināšanā.

Ievies skaidras robežas

Definē, kas ir konstruktīva atgriezeniskā saite un kas ir nemitīga apšaubīšana. Izveido skaidrus noteikumus par to, kādā veidā un kurā brīdī komandas locekļi var izteikt savas bažas vai priekšlikumus. Tas palīdzēs nodalīt sadarbību no destrukcijas.

Neskaidrojies par visu

Lēmumu skaidrošana ir svarīga, bet ne vienmēr nepieciešama. Vadītāja loma nav pārliecināt katru darbinieku par katra lēmuma pareizību. Daži lēmumi vienkārši jāpieņem un jāīsteno. Atceries, ka tu esi vadītājs, nevis debatētājs, un tava loma nav izpelnīties visu piekrišanu.

Stiprini profesionālos standartus

Ieviesi un konsekventi uzturi profesionālās komunikācijas un uzvedības standartus. Fokusējies uz darba mērķiem un rezultātiem, nevis personīgo ego. Latvijas kontekstā īpaši svarīgi ir izcelt, ka profesionāla komunikācija nenozīmē kritikas neesamību, bet gan tās konstruktīvu pasniegšanu.

Meklē atbalstu no uzņēmuma vadības

Ja saskaries ar ilgstošu un spēcīgu pretestību, pārliecinies, ka uzņēmuma augstākā vadība atbalsta tavas iniciatīvas. Ja cīņa notiek tikai tavā lauciņā, bet "augšā" klusē, pastāv risks, ka izdegsi viens pats un nespēsi mainīt situāciju.

Saproti savas ietekmes robežas

Ja uzņēmuma kultūra kopumā pieļauj un pat veicina destruktīvu komunikāciju, viens nodaļas vadītājs var būt bezspēcīgs to mainīt. Šādā gadījumā jāizvērtē, vai iespējams mainīt vidi, vai labāk meklēt citas karjeras iespējas.

Papildus minētajiem soļiem, būtiski ir arī identificēt un strādāt ar galvenajiem "pretestības līderiem" komandā. Bieži vien toksiskā vidē ir daži īpaši ietekmīgi darbinieki, kuri nosaka toni. Individuālas sarunas ar šiem cilvēkiem var palīdzēt saprast viņu motivāciju un, iespējams, pārvērst viņus no pretestības nesējiem par pārmaiņu atbalstītājiem.

Tāpat svarīgi ir apzināties, ka pārmaiņas nenotiks uzreiz. Ilgstoši pastāvējušas uzvedības modeļus nevar mainīt dažu nedēļu laikā. Konsekvence, pacietība un nelokāmība ir atslēgas vārdi, lai pakāpeniski transformētu toksisku vidi par produktīvu un atbalstošu darba kultūru.

Kad pretestība kļūst par normu

Uzņēmumā, kur horizontālā pretestība ir kļuvusi par ikdienu, rodas būtiski šķēršļi organizācijas attīstībai un darbinieku labsajūtai. Šādā vidē tiek ietekmēti gan indivīdi, gan uzņēmums kopumā.

Paaugstināts stresa līmenis

Vadītāji un darbinieki, kuri vēlas produktīvi strādāt, piedzīvo pastāvīgu emocionālo spriedzi, cenšoties pārvarēt nemitīgo pretestību

Laika un resursu izšķērdēšana

Bezgalīgas diskusijas un debates aizņem vērtīgu laiku, kas varētu tikt izmantots produktīvam darbam

Inovāciju trūkums

Jaunas idejas tiek apspiestas jau pirmsākumos, jo pastāv bailes no nemitīgas kritizēšanas un apšaubīšanas

Talantu zaudēšana

Profesionāļi, kuri vēlas strādāt konstruktīvā vidē, bieži izvēlas aiziet no uzņēmuma ar toksisku kultūru

Komanda, kas nemitīgi apstrīd vadību, nav "iesaistīta" vai "aktīva", kā to dažkārt maldīgi interpretē. Tā ir iesprūdusi aizsardzības pozīcijā, kur katra iniciatīva tiek uztverta kā drauds esošajai kārtībai. Šādā vidē darbinieki jūtas nedrošī par savu statusu un lomu, tāpēc cenšas saglabāt kontroli, pastāvīgi apšaubot un kritizējot vadītāja lēmumus.

Veselīga darba vide, pretēji toksiskai, balstās uz trim fundamentāliem principiem: uzticēšanos, atbildību un gatavību sadarboties. Uzticēšanās nozīmē, ka darbinieki tic vadītāja kompetencei un labajiem nodomiem. Atbildība izpaužas kā gatavība uzņemties savas darba funkcijas un rīkoties organizācijas labā. Savukārt gatavība sadarboties ietver spēju strādāt kopā, nevis nemitīgi oponēt.

Vadītājs nav ienaidnieks, bet gan komandas virzītājs. Tomēr viņam jābūt pietiekami skaidram un konsekventam, lai komanda to justu un respektētu.

Latvijas darba kultūrā bieži vērojama tendence izvairīties no konfrontācijas, vienlaikus izrādot pretestību netieši – caur ironiju, pasīvo agresiju vai klusēšanu sapulcēs, kam seko sūdzības "aiz muguras". Šādu uzvedību veicina arī mūsu vēsturiskā pieredze, kad autoritātēm bieži nevarēja uzticēties. Tādēļ vadītājiem Latvijā jābūt īpaši apzinīgiem par šiem kulturālajiem aspektiem, veidojot savas stratēģijas toksiskas vides pārvarēšanai.

Svarīgi apzināties, ka ne visi darbinieki, kuri izrāda pretestību, to dara ar ļaunprātīgu nolūku. Daži vienkārši nezina citus veidus, kā izpaust savas bažas vai idejas. Šādos gadījumos vadītāja uzdevums ir palīdzēt viņiem atrast konstruktīvākus veidus, kā piedalīties uzņēmuma dzīvē, neapdraudot produktivitāti un pozitīvu darba atmosfēru.

Kā izskatās šāda vide?

Toksiska darba vide ne vienmēr izpaužas kā klusums un bailīgi darbinieki. Bieži tā izpaužas kā pārmērīga runāšana bez reālas produktivitātes. Ja esi nodaļas vadītājs, kurš ienācis komandā ar mērķi uzlabot procesus un stiprināt sadarbību, bet saskaries ar nemitīgu pretestību, iespējams, tu piedzīvo horizontālo pretestību.

Nemitīga apstrīdēšana

Katru jaunu ideju vai priekšlikumu kāds no "vecajiem" kolēģiem apstrīd, bieži vien bez konstruktīva alternatīva risinājuma piedāvājuma.

Sarkasms un ironija

Jaunas iniciatīvas tiek sagaidītas ar ciniskiem komentāriem vai ironiju, kas grauj pozitīvu darba atmosfēru un mazina kolēģu entuziasmu.

Neproduktīvas sapulces

Sanāksmes pārvēršas bezgalīgās diskusijās, kur katrs vēlas izteikties, bet neviens neklausās, un gala rezultātā netiek pieņemti konkrēti lēmumi.

Klusā sabotāža

Darbinieki šķietami piekrīt lēmumiem sapulcēs, bet praksē turpina darboties pēc vecajiem principiem, demonstrējot "mēs klausījāmies, bet nedarījām" attieksmi.

No malas šāda situācija var maldīgi izskatīties pēc aktīvas un iesaistītas komandas. Taču patiesībā tā ir vide, kurā ikviens jūtas "atbildīgs" par viedokļa izteikšanu, bet neviens neuzņemas atbildību par reālu darbu un rezultātiem. Šādā situācijā vadītājs bieži jūtas kā vienīgais, kurš cenšas virzīt procesus uz priekšu, saskaroties ar nepārtrauktu komandas pretestību.

Latvijas uzņēmumos šāda dinamika ir īpaši raksturīga vecākās paaudzes kolektīvos, kur darbinieki ir strādājuši ilgu laiku un izveidojuši savu "nerakstīto" kārtību, kā arī uzņēmumos, kur vadība ir bijusi nekonsistenta vai vāja. Šāda darba vide iznīcina produktivitāti un inovācijas tikpat efektīvi kā klusēšanas un baiļu kultūra.

No kurienes tas rodas?

Toksiskas darba vides, kurā visi runā, bet neviens neklausās, saknes meklējamas vairākos faktoros. Izpratne par šīs dinamikas cēloņiem ir pirmais solis tās pārvarēšanā.

Ilgstoša vadības trūkuma kultūra

Latvijas uzņēmumos bieži sastopama situācija, kad vairākus gadus nostrādājuši darbinieki ir pieraduši darboties bez skaidras vadības. Viņi ir izveidojuši savu neformālo hierarhiju un pieraduši būt paši sev priekšnieki. Jaunais vadītājs tiek uztverts kā drauds šai iekšējai kārtībai un sastopas ar pretestību, pat ja tā tiek pasniegta kā "viedokļu apmaiņa".

Iepriekšējās vilšanās un nedrošība

Daudzās Latvijas organizācijās darbinieki ir piedzīvojuši vairākas vadības maiņas vai reorganizācijas, kas nav sevi attaisnojušas. Rezultātā komanda ir kļuvusi skeptiska un nevēlas "iekrist vēlreiz". Katrs vadītāja solis tiek rūpīgi pārbaudīts un apšaubīts, kas izpaužas kā nemitīga oponēšana, nevis konstruktīva sadarbība.

Vadītāja pārāk piekāpīgs sākums

Bieži jaunie vadītāji, cenšoties "iekarot uzticēšanos", izvēlas pārāk demokrātisku vadības stilu sākumposmā. Viņi cenšas būt "viens no komandas", nevis skaidrs autoritātes nesējs. Šāda pieeja var radīt iespaidu, ka vadītāja lēmumi ir apspriežami un apstrīdami, nevis jāievēro kā norādījumi. Kad vēlāk vadītājs cenšas ieviest stingrāku kārtību, komanda to uztver kā negodīgu "spēles noteikumu" maiņu.

Uzņēmuma augstākās vadības klusēšana

Ja uzņēmuma augstākā vadība nesniedz skaidru atbalstu jaunajam nodaļas vadītājam vai pat ignorē problēmas, komanda sajūt varas vakuumu un piepilda to pati. Latvijas uzņēmumos šī problēma ir īpaši izteikta gadījumos, kad vidējā līmeņa vadītāji tiek atstāti "vieni cīņas laukā" bez skaidriem pilnvarojumiem vai augstākās vadības atbalsta. Rezultātā rodas situācija, kad darbinieki apšauba nodaļas vadītāja leģitimitāti un tiesības pieņemt lēmumus.

Neskaidri definētas lomas un atbildības ir vēl viens būtisks faktors, kas veicina šādu vidi. Ja darbinieki nezina, kur beidzas viņu atbildības robežas un sākas vadītāja kompetence, viņi jūtas tiesīgi iejaukties visos lēmumos. Šo situāciju saasina arī Latvijas darba kultūrā bieži sastopamā tendence izvairīties no tiešas konfrontācijas, tā vietā izvēloties pasīvo agresiju vai ironiju kā pretestības formu.

Ko var darīt vadītājs?

Sastopoties ar toksisku darba vidi, kur horizontālā pretestība ir kļuvusi par normu, vadītājam ir pieejami vairāki rīcības soļi. Lai efektīvi mainītu šādu dinamiku, nepieciešama konsekventa un pārdomāta pieeja.

Nosauc lietas vārdā

Atklāti atzīsti esošo situāciju komandai: "Mēs šobrīd esam kolektīvs, kurā pretestība dominē pār sadarbību. Mums kopīgi jāmaina šī dinamika." Latvijas darba kultūrā bieži izvairās no tiešas konfrontācijas, taču skaidra problēmas nosaukšana ir pirmais solis tās risināšanā.

Ievies skaidras robežas

Definē, kas ir konstruktīva atgriezeniskā saite un kas ir nemitīga apšaubīšana. Izveido skaidrus noteikumus par to, kādā veidā un kurā brīdī komandas locekļi var izteikt savas bažas vai priekšlikumus. Tas palīdzēs nodalīt sadarbību no destrukcijas.

Neskaidrojies par visu

Lēmumu skaidrošana ir svarīga, bet ne vienmēr nepieciešama. Vadītāja loma nav pārliecināt katru darbinieku par katra lēmuma pareizību. Daži lēmumi vienkārši jāpieņem un jāīsteno. Atceries, ka tu esi vadītājs, nevis debatētājs, un tava loma nav izpelnīties visu piekrišanu.

Stiprini profesionālos standartus

Ieviesi un konsekventi uzturi profesionālās komunikācijas un uzvedības standartus. Fokusējies uz darba mērķiem un rezultātiem, nevis personīgo ego. Latvijas kontekstā īpaši svarīgi ir izcelt, ka profesionāla komunikācija nenozīmē kritikas neesamību, bet gan tās konstruktīvu pasniegšanu.

Meklē atbalstu no uzņēmuma vadības

Ja saskaries ar ilgstošu un spēcīgu pretestību, pārliecinies, ka uzņēmuma augstākā vadība atbalsta tavas iniciatīvas. Ja cīņa notiek tikai tavā lauciņā, bet "augšā" klusē, pastāv risks, ka izdegsi viens pats un nespēsi mainīt situāciju.

Saproti savas ietekmes robežas

Ja uzņēmuma kultūra kopumā pieļauj un pat veicina destruktīvu komunikāciju, viens nodaļas vadītājs var būt bezspēcīgs to mainīt. Šādā gadījumā jāizvērtē, vai iespējams mainīt vidi, vai labāk meklēt citas karjeras iespējas.

Papildus minētajiem soļiem, būtiski ir arī identificēt un strādāt ar galvenajiem "pretestības līderiem" komandā. Bieži vien toksiskā vidē ir daži īpaši ietekmīgi darbinieki, kuri nosaka toni. Individuālas sarunas ar šiem cilvēkiem var palīdzēt saprast viņu motivāciju un, iespējams, pārvērst viņus no pretestības nesējiem par pārmaiņu atbalstītājiem.

Tāpat svarīgi ir apzināties, ka pārmaiņas nenotiks uzreiz. Ilgstoši pastāvējušas uzvedības modeļus nevar mainīt dažu nedēļu laikā. Konsekvence, pacietība un nelokāmība ir atslēgas vārdi, lai pakāpeniski transformētu toksisku vidi par produktīvu un atbalstošu darba kultūru.

Kad pretestība kļūst par normu

Uzņēmumā, kur horizontālā pretestība ir kļuvusi par ikdienu, rodas būtiski šķēršļi organizācijas attīstībai un darbinieku labsajūtai. Šādā vidē tiek ietekmēti gan indivīdi, gan uzņēmums kopumā.

Paaugstināts stresa līmenis

Vadītāji un darbinieki, kuri vēlas produktīvi strādāt, piedzīvo pastāvīgu emocionālo spriedzi, cenšoties pārvarēt nemitīgo pretestību

Laika un resursu izšķērdēšana

Bezgalīgas diskusijas un debates aizņem vērtīgu laiku, kas varētu tikt izmantots produktīvam darbam

Inovāciju trūkums

Jaunas idejas tiek apspiestas jau pirmsākumos, jo pastāv bailes no nemitīgas kritizēšanas un apšaubīšanas

Talantu zaudēšana

Profesionāļi, kuri vēlas strādāt konstruktīvā vidē, bieži izvēlas aiziet no uzņēmuma ar toksisku kultūru

Komanda, kas nemitīgi apstrīd vadību, nav "iesaistīta" vai "aktīva", kā to dažkārt maldīgi interpretē. Tā ir iesprūdusi aizsardzības pozīcijā, kur katra iniciatīva tiek uztverta kā drauds esošajai kārtībai. Šādā vidē darbinieki jūtas nedrošī par savu statusu un lomu, tāpēc cenšas saglabāt kontroli, pastāvīgi apšaubot un kritizējot vadītāja lēmumus.

Veselīga darba vide, pretēji toksiskai, balstās uz trim fundamentāliem principiem: uzticēšanos, atbildību un gatavību sadarboties. Uzticēšanās nozīmē, ka darbinieki tic vadītāja kompetencei un labajiem nodomiem. Atbildība izpaužas kā gatavība uzņemties savas darba funkcijas un rīkoties organizācijas labā. Savukārt gatavība sadarboties ietver spēju strādāt kopā, nevis nemitīgi oponēt.

Vadītājs nav ienaidnieks, bet gan komandas virzītājs. Tomēr viņam jābūt pietiekami skaidram un konsekventam, lai komanda to justu un respektētu.

Latvijas darba kultūrā bieži vērojama tendence izvairīties no konfrontācijas, vienlaikus izrādot pretestību netieši – caur ironiju, pasīvo agresiju vai klusēšanu sapulcēs, kam seko sūdzības "aiz muguras". Šādu uzvedību veicina arī mūsu vēsturiskā pieredze, kad autoritātēm bieži nevarēja uzticēties. Tādēļ vadītājiem Latvijā jābūt īpaši apzinīgiem par šiem kulturālajiem aspektiem, veidojot savas stratēģijas toksiskas vides pārvarēšanai.

Svarīgi apzināties, ka ne visi darbinieki, kuri izrāda pretestību, to dara ar ļaunprātīgu nolūku. Daži vienkārši nezina citus veidus, kā izpaust savas bažas vai idejas. Šādos gadījumos vadītāja uzdevums ir palīdzēt viņiem atrast konstruktīvākus veidus, kā piedalīties uzņēmuma dzīvē, neapdraudot produktivitāti un pozitīvu darba atmosfēru.

Toksiska darba vide ne vienmēr izpaužas kā klusums un bailīgi darbinieki. Bieži tā izpaužas kā pārmērīga runāšana bez reālas produktivitātes. Ja esi nodaļas vadītājs, kurš ienācis komandā ar mērķi uzlabot procesus un stiprināt sadarbību, bet saskaries ar nemitīgu pretestību, iespējams, tu piedzīvo horizontālo pretestību.

Lasīt tālāk »

Kā vadītājam pasargāt sevi emocionāli: nesadegt, nezaudēt sevi un nezaudēt komandu

7. jūn. 2025, Nav komentāru

Attēlā redzams skelets, kas guļ uz papīru un zīmuļu kaudzes, blakus planšetdators ar uzrakstu “Certificate of Death – Cause of Death: Overworked”. Tas simbolizē pārmērīgu izdegšanu darbā un ironiski ataino sekas, ja cilvēks ilgstoši ignorē savas robežas un nepievērš uzmanību emocionālai pārslodzei.Būt vadītājam nenozīmē tikai vadīt darbus. Tas nozīmē arī regulāri saskarties ar citu cilvēku emocijām, stresu, neapmierinātību un spiedienu. Un tas prasa daudz. Īpaši, ja esi cilvēks ar augstu atbildības sajūtu. Vai tāds, kurš “redz vairāk nekā citi” un jūt arī to, kas netiek pateikts skaļi.

Bet kurā brīdī Tu sāc dzīvot citu vietā? Uzņemt viņu emocijas, problēmas, izdegšanu?

Un kurā brīdī Tu pats/pati pazūdi?

Šis ieraksts ir tieši par to – kā vadītājam emocionāli sevi pasargāt, nezaudēt enerģiju un palikt skaidrībā.

Lasīt tālāk »

Ko darīt vadītājam, ja darbinieki pretojas pārmaiņām?

7. jūn. 2025, Nav komentāru

Ne visi pārmaiņas sagaida ar atplestām rokām. Dažkārt vadītājs nonāk situācijā, kurā daļa komandas darbinieku nevis vienkārši ir skeptiski, bet aktīvi pretojas – apstrīd lēmumus, komentē uzdevumus, un mēģina iesaistīties diskusijās, kurās vadība sagaida rīcību, nevis debatēšanu.

Kā vadītājam rīkoties, kad katrs solis uz priekšu tiek bremzēts no iekšpuses?

Lasīt tālāk »

Ko darīt, ja priekšnieks vai kolēģis uzvedas nejauki?

9. apr. 2025, Nav komentāru

Balts arkveida tilts kalnainā ainavā ar ceļu, kas vijas cauri sausai un daļēji zaļojošai ielejai zem mākoņainām debesīm.

Tā sajūta, kad jau pie ieejas durvīm iekšēji saraujies, jo nezini, vai šodien saņemsi pasīvi-agresīvu komentāru, redzēsi kārtējo ignorēšanu vai varbūt tiksi “izcelts” sapulcē... Tā nav darba vide, kas ļauj attīstīties. Tā ir vide, kurā tu nevis baudi, bet centies izdzīvot.

Lasīt tālāk »

Pašrefleksija vadītājam: līderības spēks sākas klusumā ar sevi

9. apr. 2025, Nav komentāru

Mēs esam pieraduši skatīties uz vadību kā uz virziena rādītāju citiem – kā iedvesmot, vadīt komandu, sasniegt mērķus. Taču īsta līderība sākas pavisam citur – sevī. Pašrefleksija nav tikai introspektīvs vingrinājums vai emociju dienasgrāmata. Tā ir vadītāja ikdienas darba daļa, ja gribi būt efektīvs, apzināts un ilgtspējīgs līderis – gan saviem cilvēkiem, gan sev pašam.

Lasīt tālāk »

Kā vadītājam sniegt atgriezenisko saiti darbiniekiem: strukturēta un efektīva pieeja

9. apr. 2025, Nav komentāru

Atgriezeniskā saite ir viens no nozīmīgākajiem vadītāja instrumentiem – tā palīdz veidot uzticēšanos, attīstīt komandas kompetences un nodrošināt rezultātu. Tomēr tās sniegšana prasa gan sagatavošanos, gan emocionālo inteliģenci.

Šajā rakstā iepazīstināšu ar 7 soļu modeli, kas palīdzēs vadītājam sniegt atgriezenisko saiti efektīvi, jēgpilni un profesionāli.

Lasīt tālāk »

Workation: brīvība strādāt un dzīvot tur, kur sirds jūtas brīva

8. apr. 2025, Nav komentāru

Cik bieži mēs atliekam dzīvi uz “pēc tam”? Uz brīdi, kad būs vairāk naudas, vairāk laika, piemērotāks brīdis. Mēs strādājam, sapņojam par atvaļinājumu, un tad – pēc pāris nedēļām – atkal ieejam tajā pašā ritenī. Bet ko darīt tad, ja tev šodien ir darbs, bet tu vairs nespēj elpot tajā pašā istabā, tajās pašās sienās?

Lasīt tālāk »

Laika uztveres relativitāte: Kāpēc laiks šķiet ātrāks vai lēnāks?

14. mar. 2025, Nav komentāru

Laiks ir interesanta parādība. Kaut arī pulkstenis vienmēr rāda vienādu ātrumu, mūsu sajūtas par laiku var mainīties atkarībā no situācijas, sajūtām vai vecuma. Šo parādību sauc par laika uztveres relativitāti, un tā ietekmē mūsu ikdienu vairāk, nekā domājam. Tā nav tikai zinātnes pētījumu tēma, bet arī būtiska daļa no mūsu dzīves pieredzes.

Lasīt tālāk »

Ko NEdarīt vadītājam: Kļūdas, kas demotivē komandu

6. mar. 2025, Nav komentāru

Vadītāja darbs nav tikai stratēģiju plānošana un lēmumu pieņemšana – tā ir spēja radīt vidi, kurā cilvēki vēlas strādāt, augt un sasniegt rezultātus, tomēr realitātē daudzi vadītāji pieļauj kļūdas, kas ne tikai pazemina viņu pašu autoritāti, bet arī iznīcina komandas motivāciju. Un jā – dažkārt tieši šīs kļūdas kļūst par iemeslu, kāpēc talantīgākie darbinieki aiziet.

Ja vēlies būt vadītājs, kuram seko nevis pienākuma pēc, bet ar iedvesmu, izvairies no šīm kļūdām! 

Lasīt tālāk »

Ko darīt, ja darbs vairs neapmierina, iztukšo un nepatīk?

23. feb. 2025, Nav komentāru

Smaidoša sieviete ar rudiem matiem un melnu mēteli pārliecinoši dodas prom, nesot kastīti ar augu un personīgām mantām. Uz attēla redzams teksts: "Vadītāju un Profesionāļu Mentore @InesesMentoringsTu pamosties no rīta, un pirmais, ko sajūti, ir smagums. Doma par darbu rada spriedzi, enerģija pazūd, un viss, ko vēlies, ir vienkārši kaut kur aizbēgt. Pazīstama sajūta? Ja jā, tad pienācis laiks uzdot sev kādu svarīgu jautājumu: vai tiešām vēlies tā dzīvot?

Ikviens nonāk punktā, kurā darbavieta, kas reiz šķita tīri ok, sāk radīt stresu un diskomfortu. Ja tu vairs nejūties apmierināts, tad nav jēgas sevi mocīt. Bet ko darīt tālāk? Kā saprast, vai palikt un mēģināt ko mainīt, vai arī ir laiks meklēt jaunas iespējas?

Lasīt tālāk »

Kā vienkāršot sarežģītus procesus uzņēmumā?

13. feb. 2025, Nav komentāru

Mūsdienu uzņēmējdarbībā efektivitāte ir izšķiroša. Taču daudzos uzņēmumos ikdienas darbi tiek veikti sarežģīti, laikietilpīgi un ar daudzām liekām darbībām. Tas bremzē attīstību, palielina darbinieku slodzi un rada liekas izmaksas.

Lasīt tālāk »

5 kļūdas, kas padara sapulces neefektīvas un kā tās labot

13. feb. 2025, Nav komentāru

Grupas sapulce pie koka galda no putna lidojuma skatpunkta. Seši cilvēki sēž ap galdu un skatās uz baltu domu burbuli tā vidū, kas simbolizē ideju ģenerēšanu. Attēlā ir teksts: "Vadītāju un Profesionālu Mentore @InesesMentorings".Sapulces ir neatņemama ikvienas komandas darba sastāvdaļa, taču tās bieži kļūst par laika izšķiešanu. Ja sapulce velkas bez mērķa, dalībnieki nesaprot savu lomu un beigās nav skaidru rīcības soļu, tā kļūst neproduktīva. Šajā rakstā apskatīsim 5 visbiežākās kļūdas, kas padara sapulces neefektīvas, un piedāvāsim praktiskus risinājumus, kā tās novērst. 

Lasīt tālāk »

Būt šeit un tagad – dzīves māksla, ko vērts apgūt

13. feb. 2025, Nav komentāru

Mūsdienu pasaulē, kur viss notiek strauji, mūsu prāts bieži dzīvo pagātnē vai nākotnē – atceroties, analizējot vai plānojot. Tomēr dzīves patiesā burvība slēpjas šeit un tagad. Bet ko tas īsti nozīmē? Un kā iemācīties apzināti dzīvot tagadnē?

Lasīt tālāk »

Vai es tiešām esmu tur, kur vēlos būt? Un ja ne – ko darīt?

12. feb. 2025, Nav komentāru

Cik bieži mēs sev šo jautājumu uzdodam? Un vēl svarīgāk – cik bieži mēs tam patiesi atbildam? Dzīve skrien ātri, un nereti mēs tik ļoti iegrimstam ikdienas darbos, pienākumos un citu cilvēku gaidās, ka aizmirstam sev pajautāt: Vai es dzīvoju dzīvi, kas man patiešām sagādā gandarījumu? Vai esmu tur, kur patiesi vēlos būt?

Lasīt tālāk »

3 slazdi, kuros iekrīt jaunie vadītāji – un kā no tiem izvairīties

12. feb. 2025, Nav komentāru

Divi jauni vīrieši baltās kreklos un kaklasaitēs ir sapinušies zaļā tīklā un izskatās satraukti. Uz attēla ir teksts sarkanā krāsā: "Vadītāju un Profesionāļu Mentore @InesesMentorings". Attēls simbolizē "vadītāja slazdus" jeb izplatītās kļūdas, no kurām jauniem vadītājiem vajadzētu izvairīties.Kad kļūsti par vadītāju, viss mainās. Tu vairs neesi tikai komandas loceklis – tagad Tu esi tas, kurš ietekmē lēmumus, cilvēkus un uzņēmuma virzību. Un, lai arī cik ļoti Tu vēlētos darīt visu pareizi, ir dažas tipiskas kļūdas, kurās iekrīt gandrīz katrs jaunais vadītājs.

Šīs kļūdas sākas ar labiem nodomiem, bet to sekas var būt nopietnas – no izdegšanas līdz komandas uzticības zaudēšanai. Lūk, 3 visbiežāk sastopamie slazdi un kā no tiem izvairīties!

Lasīt tālāk »

Kāpēc tu vienmēr jūties noguris? Un ko darīt lietas labā?

11. feb. 2025, Nav komentāru

Nogurums ir viena no visbiežāk sastopamajām sūdzībām mūsdienu sabiedrībā. Daudzi cilvēki regulāri saskaras ar pastāvīgu enerģijas trūkumu, pat ja viņi it kā pietiekami daudz guļ un nereti pat nestrādā fiziski smagu darbu. Kāpēc tas tā notiek un ko var darīt, lai uzlabotu savu enerģijas līmeni? Šajā rakstā izskatīsim galvenos noguruma cēloņus un piedāvāsim konkrētus risinājumus, kas palīdzēs justies enerģiskāk ikdienā.

Lasīt tālāk »

Mentoringa sesijas pastaigu laikā – jauns veids, kā atrast skaidrību un risinājumus

8. feb. 2025, Nav komentāru

Divas sievietes pastaigājas rudens parkā, sarunājoties un veidojot skaidrību – Mentorings pastaigu laikā ar Ineses Mentorings.Vai Tu esi kādreiz domājis, kā apvienot kustību dabā ar profesionālu izaugsmi vai personīgo attīstību? Mentoringa sesijas pastaigu laikā piedāvā unikālu iespēju: mērķtiecīgas un produktīvas sarunas, baudot dabas mieru un kustību.

Lasīt tālāk »

Kā rīkoties ar pesimistisku un nemotivētu darbinieku? Praktisks ceļvedis vadītājiem

7. feb. 2025, Nav komentāru

Katram vadītājam kādreiz nākas sastapties ar komandas locekli, kurš vienmēr ir neapmierināts. "Par daudz darba." "Par daudz tehnoloģiju." "Jānāk uz biroju? Atkal?" Tajā pašā laikā – kad runa ir par viņam interesējošu tēmu, viņš pēkšņi kļūst dzīvīgs un aizrautīgs.

Šāds darbinieks var negatīvi ietekmēt komandas atmosfēru un produktivitāti. Bet ne vienmēr ir jāsteidzas viņu atlaist – ar pareizo pieeju iespējams viņu motivēt un iesaistīt.

Lasīt tālāk »

Ielādēt vēl

Jaunākie ieraksti

  • Vienas vienīgas sapulces, pa kuru laiku lai strādā???!!!
    7. jūn. 2025
  • Kad atskaites kļūst par nastu: kā līdzsvarot darba pārraudzību un darbinieku apmierinātību
    7. jūn. 2025
  • Kad visi runā, bet neviens neklausās: toksiska vide uzņēmumā
    7. jūn. 2025
  • Kā vadītājam pasargāt sevi emocionāli: nesadegt, nezaudēt sevi un nezaudēt komandu
    7. jūn. 2025
  • Ko darīt vadītājam, ja darbinieki pretojas pārmaiņām?
    7. jūn. 2025
  • Ko darīt, ja priekšnieks vai kolēģis uzvedas nejauki?
    9. apr. 2025
  • Pašrefleksija vadītājam: līderības spēks sākas klusumā ar sevi
    9. apr. 2025


Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.